Weerdingerstraat 9a, 7815 SB, Emmen

Top

Diefstal autoonderdelen

Onderdelendiefstal

De autodiefstal neemt af, maar die van auto-onderdelen neemt toe. Er is zelfs sprake van een inbraakgolf. Airbags, wielen en navigatiesystemen zijn een gewilde buit. Midden-en Oost-Europese bendes zijn actief en worden steeds professioneler.

De autobranche voert momenteel een heftige strijd met professionele inbrekers. Voornamelijk Midden-en Oost-Europese bendes gaan steeds professioneler te werk en laten zich niet snel afschrikken. De schade loopt in de miljoenen.

Trend

Voor verzekeraars vormen de inbraken een grote schadelast. Verzekeraar  Bovemij  spreek zelfs van een trend.  Zo zegt garage verzekeraar Bovemij dat het aantal onderdelendiefstallen toeneemt. Het gaat hier inmiddels om grote bedragen. Bij bijvoorbeeld diefstal is de schade één auto. In het geval van diefstal van onderdelen kan het om wel 10 auto’s gaan met ieder duizenden euro’s aan schade.

Zwarte markt

Garage-verzekeraar Bovemij heeft geen pasklaar antwoord op de inbraakgolf. Bendes uit Midden- en Oost-Europa worden steeds professioneler. “Ze weten alarmsystemen te ontwijken of stelen auto’s zonder alarm. En ze kijken waar de dode hoek is van de camera’s op een terrein. Helaas wordt de dief zelden opgepakt.” Steeds vaker worden hightech elektronische onderdelen gestolen, zoals led- en Xenon-koplampen, navigatiesystemen en digitale tellersystemen. “Er is veel kennis nodig om deze onderdelen in een auto te monteren. Wij hebben een sterk vermoeden dat bendes uit Midden- en Oost-Europa de spullen daar verkopen op de zwarte markt. De aantallen zijn te hoog om allemaal verkocht te kunnen worden in Nederland. Er zijn al verschillende bendes die actief zijn in onderdelendiefstal opgepakt in Oost-Europa

Imagoschade

In de praktijk blijkt nog altijd dat veel ondernemers de schade onderschatten. Hoewel de schade aan auto’s of aan bijvoorbeeld het pand door de verzekeraar vergoed wordt, is er vaak ook indirecte schade: gevolgschade en imagoschade. Bovemij heeft een voorbeeld:  “Stel dat er bij dertig auto’s de ruiten zijn ingetikt en navigatiesystemen gestolen. Het autobedrijf moet dan aan dertig klanten vertellen dat de levering langer duurt. Deze klanten hebben misschien een tijdelijke auto van het autobedrijf, die ze langer nodig hebben. De fabrikant kan het onderdeel niet altijd snel leveren. Monteurs van het autobedrijf moeten dertig auto’s repareren. De klanten krijgen vervolgens een auto die al eens is opengebroken, typisch een verhaal dat het goed doet op feestjes of social media. De indirecte schade kan dus gigantisch zijn.”

Dit artikel verscheen eerder in Automotive Management 8
Auteur: Moniek Veltman . Ons nieuwsbericht is meer een korte samenvatting van dit nieuwsartikel.

Share