Weerdingerstraat 9a, 7815 SB, Emmen

Top
autoreparaties

Autoreparaties , fouten en aansprakelijkheid

Moderne auto’s worden steeds geavanceerder. Sensoren, camera’s, rijhulpsystemen en complexe software maken het werk van monteurs uitdagender dan ooit. Tegelijkertijd wordt er in de werkplaats vaak onder hoge druk gewerkt. Fouten liggen dan op de loer – met soms ingrijpende gevolgen. In dit artikel bespreken we de risico’s voor garagebedrijven voor autoreparatie en dan met name de aansprakelijkheid bij fouten, en hoe je je hier als ondernemer op kunt voorbereiden.

Nieuwe techniek, nieuwe risico’s bij autoreparaties

Het Nederlandse wagenpark verandert snel. Elektrische en hybride auto’s, maar ook nieuwe benzine- en dieselmodellen zijn technisch steeds complexer. Een foutje bij het vervangen van een onderdeel of het uitvoeren van een software-update kan leiden tot schade of zelfs ongevallen.

Denk aan:

  • Verkeerd afgestelde rijhulpsystemen
  • Niet goed bevestigde onderdelen
  • Foutieve montage van winter- of zomerbanden
  • Onzorgvuldige ombouw van brandstofsystemen

Vooral bij elektrische voertuigen is extra kennis nodig. Een beschadigde accu of fout bij het aansluiten van laadsystemen kan leiden tot brand of zelfs explosie.

Ernstige gevolgen

Een fout tijdens een reparatie kan grote gevolgen hebben. Soms keert een klant snel terug met een klacht, maar het kan ook gaan om ernstige schade of zelfs letsel. Er zijn voorbeelden bekend waarbij gezinnen zijn omgekomen omdat een installatie niet veilig was uitgevoerd. In andere gevallen raakte een auto betrokken bij een ongeval doordat het stuur niet goed bevestigd bleek.

Behalve het menselijke leed kan de schade voor de garagehouder enorm zijn:

  • Aansprakelijk voor letsel of overlijden
  • Schadevergoedingen en smartengeld
  • Imagoschade en verlies van vertrouwen
  • Juridische procedures en kosten
  • Mogelijk verlies van dealerschappen

Aansprakelijkheid in de praktijk

Als garagebedrijf kun je aansprakelijk worden gesteld wanneer er sprake is van nalatigheid of fouten bij een reparatie. Dat betekent dat je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor de financiële en immateriële schade van de klant. De rechtbank zal dan kijken naar:

  • De instructies en procedures binnen het bedrijf
  • De opleiding en ervaring van de monteur
  • De controle op het uitgevoerde werk
  • Documentatie van de reparatie

Een schadeclaim kan oplopen tot tienduizenden euro’s – of meer.

Hoe beperk je het risico?

  1. Zorg voor goed opgeleid personeel
    Investeer in vakopleidingen, bijscholing en kennis over nieuwe technieken. Werk alleen met gecertificeerde monteurs voor specifieke systemen zoals EV’s of rijhulpassistentie.
  2. Werk met heldere instructies en checklists
    Leg reparaties goed vast, zorg dat werk wordt gecontroleerd en werk met duidelijke formulieren.
  3. Laat hefbruggen en gereedschappen jaarlijks keuren
    Slecht materiaal vergroot de kans op fouten en ongelukken.
  4. Zorg voor heldere interne communicatie
    Onvolledige overdracht of misverstanden kunnen eenvoudig leiden tot fouten. Denk ook aan taalbarrières op de werkvloer.
  5. Sluit een goede aansprakelijkheidsverzekering af
    Een garageverzekering met dekking voor beroepsaansprakelijkheid en schade door fouten in de werkplaats is onmisbaar.

Preventie is ook morele plicht

Een verzekeraar zal bij een schadeclaim altijd kijken naar de genomen maatregelen. Maar nog belangrijker: zorgvuldigheid is ook een morele kwestie. Niemand wil verantwoordelijk zijn voor een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden. Laat dat besef leidend zijn in je werkplaats