Autonome auto en vertrouwen van de consument
Autonome auto en vertrouwen
Uit een recent gepubliceerde wereldwijde studie van Audi blijkt dat mensen de komst van de autonome auto met optimisme tegemoetzien. Toch blijven er ook zorgen over de betrouwbaarheid van de technologie.
Aan het onderzoek deden 21.000 personen mee uit China, Italië, Zuid-Korea, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Japan, Frankrijk en de VS. Uit de ingestuurde antwoorden blijkt dat jongere deelnemers meer geïnteresseerd zijn in autonome voertuigen dan ouderen. Deze ‘Generatie Z’ (jonger dan 24) staat zeer toegankelijk tegenover autonome rijtechnologie. Ongeveer 73 procent van de deelnemers in deze groep is ‘nieuwsgierig’, gevolgd door Millennials. Minder enthousiast zijn de Babyboomers. Over het algemeen staat zo’n 49 procent van de geïnterviewden positief tegenover de zelfrijdende auto.
Veelal positief
Wereldwijd gezien is 82 procent van de ondervraagde deelnemers geïnteresseerd in autonome technologie, maar de verschillen per land zijn groot. In China en Zuid-Korea is 98 resp. 94 procent van de deelnemers enthousiast, terwijl men er in Japan (74 procent) en de VS (72 procent) minder warm voor loopt. Meer dan de helft van alle respondenten zou graag testrijden in een autonome auto. Uit het onderzoek blijkt dat mensen veelal positief staan tegenover de komst van de AV, toch zijn er ook zorgen. Een meerderheid (70 procent) laat weten ongerust te zijn over het uit handen geven van de controle. Ook is 65 procent er niet gerust op dat een zelfrijdende auto verkeerssituaties goed inschat. Andere zorgen zijn dataveiligheid, het gebrek aan regelgeving en het feit dat autorijden saai wordt.
Overtuigen
Opvallend is verder dat berichtgeving over de verschillende ongevallen met ‘autonome’ voertuigen de mening van mensen niet heeft veranderd. Dit geldt voor ongeveer 61 procent van de ondervraagden die berichten lazen over deze crashes. Thomas Müller, hoofd Automated Driving bij Audi: “Naast de technologische uitdagingen moeten we mensen overtuigen van het nut van autonomie. Deze studie laat ons zien hoe mensen er nu tegenaan kijken en hoe we de verwachtingen kunnen bijsturen.”
Bron: automobielmanagement okt 2019