Kalibreren

Moderne auto’s zitten vol elektronische hulpmiddelen waaronder rijbaanassistentie, actieve remassistentie (automatisch remmen bij een dreigende aanrijding) en adaptive cruise control waarmee een vaste afstand tot de voorligger wordt bewaard. Deze technologisch hulpmiddelen zijn uiterst gevoelig en moeten zeer precies worden gekalibreerd om goed te kunnen functioneren. Als een onderdeel niet exact volgens de specificaties is afgesteld kan dat in potentie de verkeersveiligheid in gevaar brengen. En omdat de voorruit in onze auto vaak onderdeel is van deze systemen, kan een kleine barst of ster de techniek in de war brengen. Zo wordt een schade die meestal een klein probleem was nu iets dat het functioneren van de auto in gevaar kan brengen, en direct gerepareerd moet worden. Bovendien kunnen dergelijke reparaties niet meer eventjes op een zaterdagmiddag of door een mobiele dienstverlener worden uitgevoerd.

Hoge kosten

Zo moet een auto straks eerst worden uitgelijnd voordat de nieuwe voorruit gekalibreerd kan worden, twee stappen waarvoor speciale garage-apparatuur vereist is. Ook schrijven sommige autofabrikanten een ‘dynamische kalibratie’ voor, wat betekent dat er na reparatie een testrit moet plaatsvinden volgens strikte parameters. Al met al gaat een ruitreparatie in de toekomst veel langer duren, en gaat zeker een veelvoud kosten van wat we nu gewend zijn. Hetzelfde geldt voor andere kleinigheden waarvoor we nu onze schouders nog ophalen. Zijspiegel beschadigd? Dikke kans dat ook de dodehoekdetectie defect is en gerepareerd moet worden. Iets te hard een stoepje meegepakt? Mogelijk dat de auto opnieuw moet worden uitgelijnd om te garanderen dat de rijbaanassistentie optimaal blijft functioneren. Kortom, met deze voortschrijdende techniek zullen reparaties uitdagender worden, en bewustwording bij de automobilist nog belangrijker om de schadelast controleerbaar te houden.