Freelance monteurs: zegen of vloek?
Freelance monteurs aanwinst of niet?
Gaan freelancers ten koste van het autobedrijf of zijn ze juist een aanwinst? De visies lopen uiteen. De één kan niet zonder, de ander wil niet met. Een nieuw initiatief probeert freelance monteurs te motiveren om samen een Buurtgarage-coöperatie te beginnen.
Herzie de arbeidsmarkt
Monteurs als ondernemers
Al het personeel freelance
Is vaste dienst een straf?
De zzp’ers in zijn bedrijf hebben allemaal verschillende achtergronden, waarvan opvalt dat er niet één uit de autobranche komt. Ze werken soms per uur en soms per aangenomen klus. “Iedereen heeft een verhaal. Je komt elkaar tegen, het klikt en je werkt hier. Vroeger was het grootste goed een vast dienstverband, maar dat is niet meer zo. Mijn kinderen halen hun neus op voor een baan in vaste dienst. Ze vragen zich af waar ze die straf aan verdiend hebben.”
Coöperatie van monteurs
Katapult is een bedrijf dat in algemene zin bedrijven wil helpen, maar ook om verantwoordelijkheid over te dragen aan de medewerkers. Katapult doet dat door te investeren in ‘sociaal kapitaal’ en wil onnodige hiërarchie en bureaucratie afbreken om daarmee de potentie van de medewerkers te ontsluiten. Bram Veldhuis van Katapult nam met drie anderen het initiatief tot Buurtgarage (www.buurt-garage.nl). Het is een nieuw concept voor monteurs, die samen eigenaar van een Buurtgarage worden. Een coöperatie van zzp-monteurs dus. De monteurs moeten alles zelf doen, want er zijn geen verkopers en receptionisten of ander ondersteunend personeel. De monteurs overleggen zelf met de klanten over meerwerk, stellen de factuur op en zijn echt eigen baas. Ze nemen ook hun eigen klanten mee of werven die. De zzp’ers betalen Buurtgarage, waarbij de hoogte van het bedrag afhankelijk is van het aantal monteurs en het pand. Idealiter halen de monteurs dat geld met crowdfunding op, zodat ze gelijk toekomstige klanten aan zich binden. De gezamenlijke onkosten betalen de monteurs uit de opslag. Eventuele winst verdelen ze met elkaar en de participanten (bijvoorbeeld de pandeigenaar, maar ook de initiatiefnemers).
Binnenkort van start?
Niet iedere zzp’er is een goede zakenman en daarom begeleiden de vier initiatiefnemers van Buurtgarage de zzp-monteurs op het gebied van ict, marketing, inkoop van onderdelen en een pand. Ze doen dat niet alleen tijdens de opstartfase, maar blijven ook betrokken als de Buurtgarage eenmaal draait. Vooralsnog is dat alleen in het hoofd van de initiatiefnemers, want hoewel Buurtgarage vorig jaar februari haar plannen presenteerde, moet de eerste Buurtgarage nog van start gaan. Wanneer dat is hangt af van het vinden van een geschikt pand dat bij voorkeur in of bij een woonbuurt ligt met ruimte voor vijf tot tien werkplekken. Veldman: “Wij hebben klanten, een garagepand en freelancers nodig. Panden zijn er genoeg en klanten zijn er ook wel, al blijft het lastig om van nul te beginnen. Veel moeilijker is het om in contact te komen met garagehouders die hun bedrijf willen beëindigen. Het valt ook niet mee om genoeg gemotiveerde freelance monteurs te vinden, die bij elkaar in de buurt wonen en willen samenwerken.” Veldman is misschien ook te druk met de andere activiteiten van Katapult. “Door al deze projecten hebben we weinig tijd. We veranderen daarom de strategie door te beginnen met een bestaand garagebedrijf, waarvan de eigenaar met pensioen wil. Als wij daar zzp’ers aan toevoegen kan het bedrijf een doorstart maken en blijft de klantenkring behouden. Dat vergroot de haalbaarheid. Als er eenmaal een Buurtgarage is, zal dat andere zzp’ers ook motiveren.” Veldhuis is afhankelijk van signalen uit de markt. Tips zijn welkom.
Bron: site automobielmanagement