Weerdingerstraat 9a, 7815 SB, Emmen

Top
te-weinig-goedkopere-elektrische-autos

Te weinig aanbod aan goedkopere elektrische auto’s.

Te weinig aanbod aan goedkopere elektrische auto’s.

Volgende de ANWB zijn elektrische auto’s te duur en is er te weinig betaalbare keuze voor de consument.

De afgelopen jaren zijn auto’s fors duurder geworden. Een nieuwe auto kopen was al voor niet veel mensen weggelegd. In 2023 is dat helemaal een onmogelijke opgave voor velen. Zeker met het verdwijnen van het A-segment en de naweeën van de Covid (leveringsproblemen) zijn steeds meer mensen aangewezen op een occasion.

Elektrisch rijden onbetaalbaar

Nieuwe personenauto’s met een benzine- of dieselmotor zijn duur, maar niet zelden is een volledig elektrische auto nog duurder. Dit betekent dat elektrische rijden voor de meesten onhaalbaar is. De ANWB trekt aan de bel. De instantie zegt dat er snel goedkopere modellen moeten komen en dat de overheid de aanschaf van elektrische auto’s moet blijven subsidiëren.

Autofabrikanten investeren vele tientallen miljarden euro’s in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dit enigszins terugverdienen doe je met auto’s waar een gezonde marge op zit: SUV’s, crossovers en modellen in het duurdere segment. Kleinere elektrische auto’s zijn minder aantrekkelijk voor de fabrikanten om winst op te maken. Dit is een van de redenen waarom het A-segment is verdwenen. Ook hier zat en zit weinig marge op.

Naast de hoge aanschafprijzen spelen ook de stijgende energiekosten en de hoge verzekeringspremies een rol.

Aanschafprijs

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor die de ANWB vandaag presenteert. De totale kosten van een elektrische auto zijn het afgelopen jaarbehoorlijk gestegen. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV steeg naar ruim 45 duizend euro, terwijl de prijs die een consument wil betalen voor een nieuwe EV is afgenomen naar 29 duizend euro; een prijsbarrière van bijna 17 duizend euro.

Kosten voor de elektriciteit

De EU wil en stimuleert het elektrisch rijden enorm. Op zich niets mis mee. Echter als je kijkt naar de kosten voor stroom zie je dat deze alleen maar duurder zijn geworden. In 2021 was je nog 56,7 eurocent per kilometer kwijt met een elektrische auto. In 2022 is dit gestegen naar 61,4 eurocent per kilometer. Het is wel zo dat dit volgens het onderzoek nog steeds voordeliger is dan rijden op benzine. Een benzineauto kostte je in 2022 een dikke 63,4 cent per km, dat was 59,1 cent in 2021.

Aanbod “ betaalbare”  elektrische auto’s

Volgens de ANWB zijn er op dit moment slechts 10 elektrische auto’s verkrijgbaar zijn voor minder dan 35.000 euro. Desalniettemin zegt een kwart van de Nederlanders om binnen 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen. Deze groep zal vooral aangewezen zijn op de occasionmarkt, want nieuw is echt te duur voor velen. Naast de occasionmarkt zie je ook dat private lease steeds meer ingeburgerd wordt. Dit zowel voor nieuwe als voor jong gebruikte occasions.

Informatie over het leasen van een auto? Neem gerust eens contact met ons op.