Aegon zet ruitketens op reservebank
Aegon zet ruitketens op reservebank
Aegon neemt in het nieuwe Glasservice-netwerk de carrosseriebedrijven als basis. Dat betekent dat de bekende ruitschadeherstelketens zoals Carglass en Autotaalglas op de reservebank worden gezet. Zij komen pas in aanmerking voor een locatie als die niet door een carrosseriehersteller kan worden ingevuld.
“De complexiteit van ruiten maakt dat ruitschade steeds meer onder carrosserieherst el valt”, aldus Sjoerd Meijer, relatiemanager Aegon Schadeservice, tijdens een gisteren gehouden bijeenkomst voor de aangesloten bedrijven in Hotel Van der Valk Houten.
Ruitschades moeten voortaan binnen worden hersteld. Als er werk moet worden uitbesteed moet dit naar een (merk)erkend bedrijf en deelnemers moeten Focwa-gecertificeerd zijn. “Auto’s kunnen niet meer op een parkeerplaats worden hersteld”, zegt Meijer. “We zien dat carrosserieschadebedrijven aan het voorsorteren zijn op complexe schades dus ruitschades waar veel sensoren of panoramadaken bij komen kijken zijn daar veel beter thuis.”
Van 600 naar 300 aangesloten bedrijven
Ruitketens kunnen alleen nog meedingen naar locaties die via het carrosserienetwerk niet worden afgedekt. Op dit moment zijn er 600 bedrijven aangesloten bij het ruitherstelnetwerk van Aegon. Een derde bestaat uit carrosseriebedrijven. Het netwerk wordt naar verwachting 300 bedrijven groot. “De huidige 600 is duidelijk te veel in verhouding tot het aantal ruitschades”, aldus Meijer. “Daardoor is de sturing beperkt en daarmee ons onderscheidend vermogen en efficiency ook. En dat maakt weer dat de schadelast te hoog is.”
In het nieuwe netwerk wordt de ruitprijs bepaald op basis van OES-prijs (de prijs van de ruitfabrikant). De calculatie wordt gemaakt in Audatexglas, dat met de OEM-prijzen (de prijzen van de autofabrikant) werkt. Het verschil is verwerkt in een korting op deze prijs. “Als dat niet uitkomt wordt een expert gestuurd.”
Het nieuwe glasnetwerk moet in het tweede kwartaal van 2017 gereed zijn. Er worden daarin alleen nog afspraken gemaakt met individuele herstellers en niet meer met de gehele keten. Steeds meer bedrijven die lid zijn van een formule als ABS, Schadenet of AAS, doen tegenwoordig ook in ruitherstel.
Bron: site automotive-management